0.0 Alliance, avagy mennyibe kerül az élet odalent

0.0 Alliance, avagy mennyibe kerül az élet odalent

 

Sokan nem tudják, hogy mennyibe kerül az élet odalent. A többség úgy gondolja, hogy csak dől a lé, amint elfoglalják a rendszereket a nagyobb szövetségek. Ez így nem teljesen igaz. Sok pénz van a 0.0 életben, de rengeteg munka és befektetés előzi meg az édent. Vannak helyzetek, amikor az éden se jön el egy hirtelen jött háború miatt.

 

Egy átlagos méretű Alliance kiadásait szeretném bemutatni a 0.0 területen kezdeti és havi szinten.

Az Alliance adatait átlagba számoltam, ezért létrehozunk most úgymond egy kitalált Aliance-t. Tegyük fel, hogy ez az Alliance most költözött le első alkalommal 0.0 vidékre. Nem renter (nagyobb szövetség területbérlője), hanem teljes értékű tag.

1 500 fős Alliance, corp-ok száma 10 fő és 20 rendszert birtokol.  Ezt a 20 rendszert kell karbantartania, fizetnie és fejlesztenie.  Minden birtokolt rendszerben kell egy Territorial Claim Unit-ot (TCU) lerakni, ez mutatja meg, hogy ki birtokolja az adott rendszert. Minden rendszerbe kell egy Infrastructure Hub (IHUB), ami a rendszer megvédését és fejlesztését segíti elő.

A rendszerek birtoklásával havonta kell fizetni a TCU által írt összeget, ami 180 millió ISK alapdíj rendszerenként. Ezek az összegek változhatnak az IHUB-ok fejlesztései által. A fejlesztések Millitary-nál és Industry-nál 5 szint lehet, a Strategic-nél az 5 szint az idő által fejlesztődik, minden szint egyre több idő múlva aktiválódik. A szintek elérésével pedig elhelyezhetők a fontosabb fejlesztések. 


A fejlesztésekről röviden:

Amit mindenki meg szokott tenni, az a Pirate Detection Array 1-5 és az Entrapment Array 1-5 használata a rattólós rendszerekben. A Pirate segíti elő, hogy egyre több és nagyobb Anomaly legyen a rendszerben, az Entrapment a Cosmic Signatur-ok esélyeit növeli meg. A Pirate szet 750 millió ISK, az Entrapment 1,5 milliárd ISK egy rendszerben. A bányászok nagy kedvence az Ore Prospecting Array 1-5. Ez az upgrade Hidden Belt-et ad a rendszerbe. Minden upgrade szinttel egyre jobb Hidden Beltek jönnek, bár a 4-5-ös upgradet nem szokták betenni, mert nem tudják a szintet megtartani.



A Strategic szinteket, mint már fentebb is írtam, idő alapon tudjuk elérni. és minden egyes szint után betehetünk egy Upgrade-t, ha szeretnénk.

Leírom a legáltalánosabb fejlesztéseket a szinthez:

•   Level 1 = Sovereignty 7 nap.        Supercapital Construction Facilities
•   Level 2 = Sovereignty 21 nap.      Cynosural Navigation
•   Level 3 = Sovereignty 35 nap.      Advanced Logistics Network, Cynosural Suppression
•   Level 4 = Sovereignty 65 nap.
•   Level 5 = Sovereignty 100 nap.

Supercapital Construction Facilities, mondanom se kell ez a Supercapitalok és Titánok gyártásához szükséges fejlesztés, e nélkül sajnos nem lehet építeni. Ez a kis drága megéri a pénzét, 200 millió ISK maga az upgrade. A következő jelölt a Cynosural Navigation, ami tulajdonképpen egy Fény, amire minden olyan hajó, ami rendelkezik jump generátorral rá tud ugrani. Ezt szinte ingyen adják 100 millió ISK :D. Az Advanced Logistics Network egy fontos fejlesztés. Ennek segítségével lehet Jump Bridgeket építeni, ami taktikai szempontból fontos 0.0 térségben. Nagy távolságokat lehet megtenni igen rövid idő alatt, esetleg PVP harcok során az enemy elé kerülni. Ez szintén megéri a pénzét – 150 millió ISK -, csak minél kevesebb kelljen a fenntartás szempontjából, de erre majd később visszatérünk.  A Cynosural Suppression nagyon fontos védekező fejlesztés, ennek a segítségével kitehetünk olyan modult, ami megakadályozza a cynó nyitást a rendszerben. Na, igen, szép is volna, de csak a sima cynó ellen véd, a covert cynót ugyan úgy lehet használni. Ez a drágaság 200 millió ISK-t kóstál.


Most hogy ezeket tudjuk, jöhet az unalmas rész, de egyben fontos is.

Ezeket az Upgradeket csak vásárolni lehet a Concordtól, gyártani nem lehet őket. Ez még önmagában nem is lenne gond. A probléma ott kezdődik, hogy a stratégiai fejlesztések és a Pirate Entrappmentek 3-4-5-ös változatai igen nagyméretűek. Még is mekkorák lehetnek? 200-400-500 ezer m3. Mi következik ebből? Ilyen mérető dolgok nem férnek be egy Jump Freighterbe, csak simába, amiket két módon lehet lejuttatni a lakhelyre. Az egyik Highsec static WH (Wormhole) keresésével, ami elbír egy Freightert. A másik lehetőség egy Titánlánc felállítása highsec upgrade vásárlóponthoz eső legközelebbi lowsec rendszer és a lakhelyünk között. Mind a 2 esetben nagy a rizikó a veszteségre. Teljesítés szempontjából titán lánc a rövidebb idejű, a WH-s átjárás viszont ugyan lassabb, de biztosabb.


Tegyük fel, hogy 10 rattoló rendszert szeretnénk Millitary upgrad-el ellátni, 2 rendszert Industry-val, 1 rendszerben capitálokat gyártanánk, 2 rendszer cynó védett rendszer lenne és 5 Jump Bridget építenénk, amihez 10 rendszerbe kell upgrade. Ezekhez összesen 33 Freighter kellene. Arról nem is beszélve, hogy a 20 rendszerbe, ha lehozunk IHUB-okat, az szintén Freighterben ajánlatos lehozni, ami újabb 20 db lenne. 10, ha csak az alapanyagokat hoznánk le és odalent építenénk össze. Jelenleg akkor már minimum 43, maximum 53 Freighternél tartunk. Ez rengeteg logisztikai munkát igényel, bármelyik szállítási megoldást választjuk.


Vesézzük ki kicsit a 2 opciót.

Első a highsec static WH. Ez leginkább idő igényes, mert nem terem csak úgy minden nap olyan WH a területünkön, ami közvetlenül highsecbe vagy lowsec highsec határon nyílna és megfelel méretügyileg. Ennek veszélyei, hogy kifigyelik az ilyen WH-kat és amint átlépünk rajta, figyelemmel kísérnek minket merre haladunk. A vásárlás végeztével visszafelé ránk szerveződhetnek, és amint belépünk a WH-ba, lecsapnak ránk. Ha nem készülünk fel kellőképpen, akkor oda lesz az upgrade és a Freighter is.

A második lehetőség a Titánlánc. Ez az opció sok szervezést igényel. Ki kell számolni a legközelebbi vásárlóhelyet, a hozzá eső legközelebbi lowsec rendszert, amiben kevés forgalom van és van station a rendszerben. Ezután megnézni, milyen messzire tud Bridgelni a titán és hogy abban a sugárban, mely rendszerekben van station és kevés forgalom. A titán nagyon kis távolságra tudja dobni a hajókat, így ez a megoldás csak akkor javasolt, ha van elég titánja az Alliance-nak. A legkisebb ilyen úthoz is legalább 3-4 titán szükséges. Minden ilyen titános rendszerben fel kell állítani egy titán tartó POS-t. Ennek 2 nagy veszélyes pontja van: a lowsec bejutási pont, itt a kaput nagyon őrizni kell, másképp be se tudnak jutni a Freighterek a titánhoz. A másik pedig félúton mélyen 0.0 belsejében, amikor stationról warpolunk a POS-ra. Ha ezeket a köztes pontokat kifigyeli az ellenség, kihúzó bubikat rakhatnak ki a POS és a station között, amiben nem csak 1 Freighter esne bele, hanem az összes. Az igen csak nagy veszteség volna. Ugyanis ennek a rendszernek csak akkor lenne értelme, ha egyszerre legalább 10 Freighterrel mozognánk.


Most hogy tudjuk mely rendszereket mivel fejlesztettük fel, és hogy szállítjuk le, kiszámolhatjuk a rendszerekért fizetendő fenntartási költséget is, amelyet a Concordnak fizetünk. Szerencsére a Millitary és Industry Fejlesztésért nem kell fizetnünk pluszba. A Strategic fejlesztésért viszont kemény pénzek mennek havi szinten.

Kezdjük az alapfizetéssel: ha egy rendszert egyáltalán nem fejlesztünk, akkor havi 180 millió ISK-t fizetünk a TCU által. 1 db Advanced Logistics Network-ért 300 millió ISK-t, ennek segítségével építünk ugye Jump Bridgeket. 1 db Supercapital Construction Facilities 30 millió ISK-ba kerül, milyen meglepő ez lesz majd a legolcsóbb mind közül. 1 db Cynosural Navigation 60 millió ISK, ez se kerül sokba, viszont sokkal több rendszerben lesz, mint a Super. 1db Cynosural Suppression 600 millió ISK, ez a legdrágább. Ezt csak a kiemelten fontos rendszerekben használják. Ha belegondolunk ezekbe a számokba, rettentő soknak tűnik, és az első 2 hónapban ez nagyon sok is és megerőltető pénzügyileg.


Ha már leköltöztünk, minden Alliance-nak kellenek POS-ok, hogy fenntartsák magukat, vagy ha enemy jön, akkor el tudjanak menni egy safe-re. Ezek újabb költségek. Ezt a részt nehéz megállapítani, hogy mi a legáltalánosabb, de a legbiztosabb megoldás az alábbi lenne:

10 rattoló rendszerben 10db Matar Staging POS a safe-nek, 10db Matar torony a JB-nek (Jump Bridge), 1db Matar Super építő POS, 2 db jammer POS, szintén Matar. Fittel együtt ezek a POS-ok elérhetik a 10 250 millió ISK-t. Ha ehhez hozzávesszük, mondjuk az 1 havi fuel-t az + 7 601 millió ISK.


A pénztermelő POS-ok általában reakcióztatók, illetve holdfúrók, ez a hold érc értékétől függ.  Tegyük fel, hogy a 20 rendszerben - amit birtokol az Alliance -, közepes értékű holdjaik vannak szétszórva. Ezekre lerak, mondjuk 60 db Caldari reakciós tornyot. Ha csak a legolcsóbb reakciós anyagot készítik el, ami a 4 fajta Carbide reakcióból áll (az anyagok felét fúrják, másik felét veszik), akkor az anyag költség mintegy 13 668 millió ISK. Maguk a tornyok a fittel együtt 24 600 millió ISK + a fuel, ami 1 hónapra 23 328 millió ISK. A tiszta haszon havi szinten mindössze 34 126 millió ISK.

Amit a reakciókról tudni kell, hogy az első hét alatt nem termelnek semmi pénzt, csak a forgó tőkét alkotják meg, így az első hónapban csak a 3/4 hasznot kapjuk, ami 25 594 millió ISK. Havi szinten kitermelik a saját fuel és anyag költségüket, ezen felül még hasznot is termelnek, ezt nevezzük a tiszta haszonnak.


Ez most így lehet kicsit tömény, de majd kicsit gatyába rázzuk a dolgokat és összeszámolunk mindent.

Kezdjünk egy egyszerű számolással. Főbb dolgok, amik kellhetnek a 20 rendszerben:

•   20 db TCU költsége 1 200 millió ISK
•   20 db IHUB költsége 5 040 millió ISK
•   10 Rattoló rendszer upgrade 22 500 millió ISK
•   12 db cyno generátor upgrade 1 200 millió ISK
•   2 db cyno jammer upgrade 400 millió ISK
•   1 db super éptő upgrade 200 millió ISK
•   10 db Jump Bridge upgrade 1 500 millió ISK
•   2 db fúró rendszer upgrade 700 millió ISK

Ez eddig összesen: 32 740 millió ISK, amit összesen 53 Freighter-rel tudunk lehozni, az apróbbakat pedig 5 Jump Freighter-rel.

A POS rendszerek, amik a védelmet és gazdagságot nyújtanak:

•   23 db Matar Control Tower 5 750 millió ISK
•   Matar felszerelés: 4 500 millió ISK
•   60 db Caldari Control Tower 13 800 millió ISK
•   Caldari reakciós felszerelés: 10 800 millió ISK

Összesen: 34 850 millió ISK ezeket a holmikat már Jump Freighter-rel le lehet hozni ide, de benne lesz legalább 20 fordulóba.


Havi kiadások, amelyeket kötelező és muszáj fizetni:

•   1 havi SOV költség:  8 430 millió ISK
•   1 havi Minmatar Fuel Block: 7 601 millió ISK
•   1 havi Caldari Fuel Block: 23 328 millió ISK
•   1 havi reakciós anyag: 13 668 millió ISK

Összesen: 53 027 millió ISK


A várva várt tiszta haszon:

•   első hónap alatt 25 594 millió ISK
•   további hónapok 34 126 millió ISK


Akkor a végső elszámolás ahhoz, hogy ez a kitalált Alliance erre a területre le tudjon költözni

Szüksége lesz 32 740 millió ISK + 34 850 millió ISK + 53 027 millió ISK = 120 617 millió ISK-ra az első hónap kiadásaira. Ez szép nagy összeg. A második hónapban a költségek már enyhébbek, már csak 53 027 millió ISK-t kell költeni, de az előző hónapból nyert 25 594 millióval lecsökken 27 433 millió ISK-ra. Az alaptőke tehát, amivel rendelkeznie kell, az minimum 148 050 millió ISK. A további hónapokban már 34 126 millió ISK-t termel ki a POS rendszer és ezzel számolva a befektetett összeget csak 4 hónap 1 hét alatt termelné vissza. Ezek a számolások mai árral lettek számolva.

Végül: egy Alliance-ban a corp-ok már nem üres kézzel indulnak el 0.0-ba, rendelkeznek már némi Assets-el, pénzzel. Az is előfordulhat, hogy a rendszerekben ahova épp költözni fognak sokkal több pénzt fognak termelni, mert sokkal jobb holdak lesznek, és jobb reakciókat tudnak majd futtatni, így a költség sokkal kevesebb lesz. Az is előfordul, hogy nem egyszerre kell megvenni mindent heti szinten, építenek fel így kevésbé megerőltető a szállítás és az építés, berendezkedés. De azt az időt és munkát, amelyet ennek a megvalósítására rászánnak, azt nem tudják ISK-ba visszatermelni. Ez kőkemény munka, amely nem valósul meg 5 perc alatt. Az 53 Freighter-nyi anyag elmozgatása, a WH, amit meg kell találni és a Freighter-t megvédeni az út alatt, rengeteg erőfeszítést igényel. Közben folyamatosan PVP-t szervezni, CTA-ra járni megerőltető és fárasztó feladat.

Remélem nem untattam senkit az olvasással és most már máshogy tekint a 0.0-ban élő Alliance-ok életére. Köszöntem a figyelmet.

 

Hozzászólások (0):

Bejelentkezés
Az Eve-Online Legfontosabb Aranyszabálya: Ez Nem Single Player Játék!
Még több...